Samenvatting: Als u een harde schijf (intern/extern) niet kunt zien in Schijfbeheer, hebt u misschien het gevoel dat u geen toegang meer hebt tot uw data. Maar in de meeste gevallen kunt u de fout herstellen en uw data gemakkelijk terughalen als de harde schijf niet in Schijfbeheer wordt weergegeven. Deze blog beschrijft alle mogelijke oplossingen voor probleemoplossing en data recovery.
U hebt een HDD/SDD apparaat in uw systeem geplaatst. Het wordt niet weergegeven in het beheer van de datadrager.
En nu hebt u op geen enkele manier meer toegang tot de inhoud van het opslagmedium. U raakt in paniek en vraagt zich af of u uw data ooit nog terugkrijgt. Geen paniek. Hier vindt u de oplossing voor dit probleem.
Deze gids beantwoordt de volgende vragen
- Wat zijn de redenen waarom de harde schijf niet wordt weergegeven in schijfbeheer?
- Hoe herstel ik een datadrager die niet wordt weergegeven in het datadragerbeheer?
- Wat moet ik doen als de externe schijf wel verschijnt in Schijfbeheer, maar niet in Verkenner?
- Hoe kan ik data op de harde schijf terugzetten, zelfs als de datadrager niet wordt weergegeven in het datadragerbeheer?
- Casestudie - Data herstellen van een harde schijf die niet wordt weergegeven
Oorzaken voor "Datadrager wordt niet weergegeven in het beheer van de datadrager".
Voordat u het probleem "Harde schijf wordt niet weergegeven in Schijfbeheer" onder Windows 7, Windows 8, Windows 10 of Windows 11 probeert op te lossen, moet u weten wat de meest voorkomende oorzaken van dit probleem zijn.
Enkele van de meest voorkomende redenen waarom de harde schijf niet wordt weergegeven in schijfbeheer zijn
- Losse verbindingen
- Ontbrekende of beschadigde SATA-stuurprogramma's
- Verkeerde BIOS-instellingen
- Slechte sectoren op de schijf
- De schijf wordt beschouwd als een buitenlandse dynamische schijf
- Verouderde/incompatibele drivers
- Fysiek beschadigde schijf
Afhankelijk van de oorzaak kunt u de onderstaande oplossingen gebruiken om toegang te krijgen tot de data op uw harde schijf.
Hoe herstel ik een datadrager die niet wordt weergegeven in het datadragerbeheer?
Als uw schijf niet wordt weergegeven in Schijfbeheer, kunt u de volgende oplossingen proberen.
1. controleer de kabels en aansluitingen
Het gebeurt vaak dat de schijf, SDD of het USB-opslagapparaat niet goed is aangesloten op uw pc/laptop. Dit kan ertoe leiden dat de harde schijf niet wordt weergegeven in het beheer van de gegevensdrager. Om het probleem op te lossen, moet u eerst de verbindingskabels controleren.
- Ontkoppel losse kabels op de juiste manier en sluit ze opnieuw aan.
- Controleer of de USB-poort op uw pc werkt door een andere schijf/apparaat aan te sluiten en kijk of dat werkt.
- Probeer uw schijf aan te sluiten op een andere gezonde PC om er zeker van te zijn dat alles in orde is met uw PC.
2. BIOS controleren
BIOS (Basic Input/Output System) is de firmware die gebruikt wordt om de hardware te initialiseren tijdens het opstartproces. Controleren of uw drive in het BIOS wordt weergegeven en fouten in de BIOS-instellingen voor de drive herstellen, kan ook helpen om toegang tot de drive te krijgen.
Zo kunt u het doen:
- Start uw computer opnieuw op.
- Wanneer uw computer opstart, drukt u op de F1, F2, F10 toetsen of de Del toets om het BIOS menu te openen.
- Selecteer het tabblad Prioriteit van het startapparaat.
- Controleer of u de harde schijf in dit menu kunt zien of niet.
Zo ja, probeer dan een van de andere hieronder beschreven methoden.
Als dit niet het geval is, activeert u de harde schijf in het BIOS om deze terug te vinden in het beheer van de datadrager.
Hier leest u hoe u een schijf in het BIOS kunt activeren:
- Verwijder het station en sluit het opnieuw aan op uw PC.
- Start uw apparaat opnieuw op
- Roep het BIOS-menu op.
- Voer faciliteit in.
- Controleer de systeemdocumentatie. Als het station uitgeschakeld is in de systeeminstellingen, schakel het dan in om normaal toegang te krijgen tot uw harde schijf.
3. ATA-kanaalstuurprogramma verwijderen
Een van de manieren om het probleem op te lossen dat de harde schijf niet wordt weergegeven in Schijfbeheer, is door alle ATA-kanaalstuurprogramma's te wissen. Er is geen officiële documentatie waarin dit als oplossing wordt genoemd. Maar het wissen van de ATA-kanaalstuurprogramma's zorgt ervoor dat Windows alle apparaten opnieuw moet configureren.
Dit is wat u moet doen:
- Open apparaatbeheer
- De IDE ATA/ATAPI-controller uitbreiden
- Klik met de rechtermuisknop op alle ATA-kanalen en verwijder ze één voor één.
- Start uw apparaat opnieuw op
- Controleer het beheer van de datadrager opnieuw
4. verwijder de schijf uit de opslagpool
Met de functie Storage Spaces in Windows kunt u 3 of meer opslagapparaten combineren in een opslagpool. Als u dit al hebt gedaan, kan het probleem opgelost worden door uw harde schijf uit de pool te verwijderen.
Om dat te doen:
- Open het Configuratiescherm (druk op de Windows-toets + X om het in het menu te vinden of zoek ernaar in de zoekbalk in uw werkbalk).
- Ga in het Configuratiescherm naar Systeem en Zekerheid
- Klik op Opslagruimte
- Geheugenpool uitbreiden
- Verwijder de opslagpool die gekoppeld is aan de datadrager die u niet kunt zien in het datadragerbeheer.
- Klik op Ja om te bevestigen.
- Start uw apparaat opnieuw op en zoek opnieuw naar de schijf.
5. Install The Updated SATA Driver
Vooral bij Windows 10 of 11 kunnen problemen met uw SATA-stuurprogramma ertoe leiden dat de harde schijf niet wordt weergegeven in het schijfbeheer.
Download eerst het SATA-stuurprogramma voor de fabrikant en het model van uw moederbord. Installeer vervolgens het stuurprogramma en start uw laptop/PC opnieuw op om opnieuw naar de harde schijf te zoeken.
6. Windows probleemoplossing uitvoeren
Als u wordt geconfronteerd met het probleem dat de schijf niet wordt weergegeven in Windows 10 Schijfbeheer, kunt u de ingebouwde probleemoplosser gebruiken.
- Ga naar Instellingen
- Klik op Bijwerken & Zekerheid
- Select Troubleshoot from the left pane
- Hardware en apparaten selecteren
- Klik op de knop Probleemoplosser uitvoeren
De wizard die verschijnt, leidt u door de rest van het proces.
Wat moet ik doen als een externe schijf wordt weergegeven in Schijfbeheer, maar niet in Verkenner?
De belangrijkste reden waarom een externe schijf wel wordt weergegeven, maar niet in Bestandsbeheer, is dat deze geen partities heeft. Dit betekent dat de volledige opslagruimte niet is toegewezen.
Om dit te verhelpen, moet u:
- Druk op de Windows-toets + R om het veld Uitvoeren te openen.
- Voer "diskmgmt.msc" in en druk op Ok.
- Als de datadrager gemarkeerd is als onbekend of niet geïnitialiseerd, klik dan met de rechtermuisknop en selecteer Initialiseer datadrager in het vervolgkeuzemenu.
- Selecteer een partitiestijl en klik op Ok.
- Klik met de rechtermuisknop op de datadrager en selecteer Nieuw eenvoudig volume.
- Volg de instructies op het scherm om het probleem te verhelpen.
Als geen van de bovenstaande oplossingen werkt voor uw harde schijf, is uw laatste redmiddel om deze te formatteren. Maar denk eraan dat hierdoor al uw data gewist wordt.
Om dataverlies te voorkomen terwijl u probeert het probleem op te lossen dat de harde schijf niet wordt weergegeven in Schijfbeheer, moet u.
Krijg data recovery service voor harde schijven van Stellar
Stellar hard drive data recovery is geschikt voor:
U bent ook verzekerd van 100% data recovery, aangezien ons team van experts gebruik maakt van de modernste technologieën en procedures.
Stellar Data Recovery levert data recovery diensten in heel Europa, inclusief Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Luxemburg, met het centrale Europese laboratorium in Nederland. Het bedrijf heeft ook kantoren en laboratoria in de VS en Azië.
U krijgt ook een eerste telefonisch consult om u te helpen beslissen of data recovery van een harde schijf al dan niet de beste optie voor u is.
U kent nu alle methoden om het probleem op te lossen dat de externe harde schijf niet op de
computer wordt weergegeven. En zonder uw waardevolle data te verliezen.
Casestudie - Data herstellen van een harde schijf die niet wordt weergegeven
Naam van de klant: Individueel
Doel: Data terugzetten van een harde schijf die niet wordt weergegeven.
De uitdaging voor de klant: Problemen bij het ophalen van data
De klant had problemen met zijn data, die hieronder worden beschreven:
- DATA wordt niet weergegeven: Het oorspronkelijke probleem was dat er geen toegang tot data kon worden verkregen.
- UV210 E23: Specifieke details over de data van UV210 E23 waren niet beschikbaar.
- Zoeken naar ontbrekende data: De klant heeft actief gezocht naar ontbrekende data.
Stellar data recovery voor redding:
Stellar Data Recovery heeft deze uitdagingen in de volgende stappen aangepakt:
Eerste analyse:
- DATA wordt niet weergegeven omdat de partitie-informatie corrupt is: Uit de eerste analyse bleek dat de data niet zichtbaar waren omdat de partitie-informatie beschadigd was.
- De kloon is met succes aangemaakt: Er is met succes een kloon gemaakt om de data te bewaren.
Vakkundigheid in actie:
- Scan de kloon met onze vakkundigheid om de juiste partitie-informatie te krijgen: De vakkundigheid van Stellar Data Recovery kwam om de hoek kijken toen de kloon werd gescand en de juiste partitie-informatie werd opgehaald.
Uitdagingen & doorbraken
Stellar Data Recovery heeft de uitdagingen onder de knie:
De data werden met succes hersteld: Ondanks de aanvankelijke problemen met de data recovery, was Stellar Data Recovery in staat om de benodigde data met succes te herstellen.
Feedback van de klant: De klant was tevreden en blij met onze diensten. De klant was tevreden met het algehele resultaat en de diensten van Stellar Data Recovery.