Samenvatting: De melding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" is een veelvoorkomende fout in Windows. Lees verder om te leren wat de oorzaak is en hoe u het kunt oplossen. Als het probleem aanhoudt, moet u professioneel data recovery overwegen.
Stelt u zich eens voor dat u toegang probeert te krijgen tot een station dat enige tijd geleden nog werkte en het volgende pop-upvenster ziet.
Nou, "Er is een apparaat opgegeven dat niet bestaat" is een veel voorkomende fout.
Er zijn verschillende redenen waarom de fout kan optreden. Gelukkig zijn er ook verschillende manieren om de foutmelding op te lossen en de toegang tot de data op deze schijf terug te zetten.
In deze blog leiden we u door
- Wat betekent de foutmelding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven"?
- Oorzaken van de fout "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven".
- Hoe los ik de foutmelding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" op?
- Wat als de fout "Er is een station opgegeven dat niet bestaat" niet kan worden opgelost?
- Waarom kiezen voor Stellar Data Recovery?
- Antwoorden op veelgestelde vragen over het onderwerp "Er is een apparaat gespecificeerd dat niet bestaat".
Wat betekent de foutmelding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven"?
Voordat we de fout "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" proberen op te lossen, moeten we eerst begrijpen wat het eigenlijk betekent.
"Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" is een foutbericht van het Windows-besturingssysteem dat aangeeft dat er een probleem is opgetreden bij het aansluiten op of herkennen van een opslagapparaat.
U kunt ook het bericht met de stopcode "Error 0x800701B1" zien wanneer u data probeert te kopiëren/plakken van of naar een opslagapparaat zoals een harde schijf, USB-station of zelfs een netwerkstation.
De foutmelding kan ook worden weergegeven wanneer u een opslagapparaat probeert te openen.
Als de fout niet snel en correct wordt aangepakt, kan dit leiden tot dataverlies.
Oorzaken van de fout "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven".
Verschillende factoren kunnen de fout "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" veroorzaken. Hier zijn enkele veelvoorkomende boosdoeners.
- Losse of beschadigde kabels of stekkers,
- Ontbrekende autorisaties voor toegang tot de schijf
- Conflicten bij de toewijzing van stationsletters in Windows worden vaak veroorzaakt door de aansluiting van verschillende externe stations of het beheer van stationstoewijzingen.
- Verouderde of beschadigde apparaatstuurprogramma's kunnen als tussenpersoon fungeren tussen de hardware en het besturingssysteem.
- Slechte sectoren of andere problemen met harde schijven
- Fouten in het schijfbeheer van Windows, zoals onjuist partitioneren of formatteren
- Defecte moederbordheader
- Hardwarefout in het opslagapparaat.
Hoe los ik de foutmelding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" op?
Methode 1: Kabels en stekkers controleren
- Zorg ervoor dat alle kabels en connectors stevig zijn aangesloten op het station en het moederbord.
- Vervang alle beschadigde kabels.
Methode 2: Volledige toegang tot de schijf krijgen
Controleer eerst of u de nodige autorisaties hebt om toegang te krijgen tot de schijf in kwestie. Om dit te doen:
- Klik met de rechtermuisknop op het station en selecteer "Eigenschappen".
- Ga in het venster "Eigenschappen" naar het tabblad "Zekerheid".
- U ziet een lijst met gebruikersaccounts en hun machtigingen.
Controleer of uw gebruikersaccount de vereiste machtigingen heeft (ten minste "leestoegang") voor het station of de map. Zo niet, dan moet u de machtigingen aanpassen.
Ontdek hier hoe u volledige toegang krijgt:
- Klik op het tabblad "Certainty" (Zekerheid) op "Edit" (Bewerken) of "Advanced" (Geavanceerd) (afhankelijk van uw versie van Windows).
- Klik in het venster "Machtigingen" of "Geavanceerde beveiligingsinstellingen" op uw gebruikersaccount om het te selecteren.
- Vink in de kolom "Toestaan" het vakje naast "Volledige controle" aan. Hierdoor krijgt uw account volledige toegang tot het station of de map.
- Klik op "Toepassen" en vervolgens op "OK" om de wijzigingen op te slaan.
Methode 3: Stationsletters toewijzen
Windows wijst automatisch een letter toe aan uw station wanneer u het aansluit op uw computer.
Als de stationsletter die in de foutmelding wordt weergegeven echter niet overeenkomt met de stationsletter in Verkenner of Schijfbeheer, kan het conflict leiden tot de foutmelding "Er is een station opgegeven dat niet bestaat".
Om dit te voorkomen, moet u de stationsletter handmatig wijzigen.
- Druk op de Windows-toets + X en selecteer "Schijfbeheer" uit de opties.
- Zoek de schijf met het probleem en klik er met de rechtermuisknop op
- Selecteer "Stationsletters en paden wijzigen...".
Is de optie voor u grijs weergegeven? Dan kan het zijn dat de schijf niet is toegewezen of geïnitialiseerd moet worden. In dit geval moet u beginnen met het initialiseren van de schijf
- Klik op "Wijzigen" om de stationsletter te wijzigen.
- Selecteer een nieuwe stationsletter in de vervolgkeuzelijst
- Bevestig uw selectie door op "OK" te klikken.
Methode 4: Apparaatstuurprogramma bijwerken
Hier leest u hoe u apparaatstuurprogramma's kunt bijwerken of opnieuw kunt installeren via Apparaatbeheer in Windows om de foutmelding "Er is een niet-bestaand station opgegeven" op te lossen.
- Druk op de Windows-toets + X en selecteer vervolgens "Apparaatbeheer".
- Vouw in Apparaatbeheer de categorie uit die betrekking heeft op de problematische schijf.
- Klik met de rechtermuisknop op de betreffende schijf, selecteer "Stuurprogramma bijwerken" en selecteer "Automatisch zoeken naar bijgewerkte stuurprogramma's".
Als de update niet werkt,
- Klik met de rechtermuisknop op het station en selecteer "Apparaat verwijderen".
- Ontkoppel eerst het stuurprogramma, sluit het dan opnieuw aan en selecteer "Scannen op hardwarewijzigingen".
- Bevestig de installatie van het stuurprogramma
Methode 5: Zoeken naar slechte sectoren
Het CHKDSK-hulpprogramma (Check Disk) dat in Windows is geïntegreerd, helpt u bij het zoeken naar defecte sectoren.
Stap 1: Zoek naar "Opdrachtprompt" in het menu Start, klik er met de rechtermuisknop op en selecteer "Als administrator uitvoeren".
Stap 2: Typ bij de opdrachtprompt chkdsk /[stationsnaam] en druk op Enter. Deze opdracht zoekt naar problemen met het bestandssysteem op de schijf en probeert deze te herstellen.
Stap 3: Wanneer daarom wordt gevraagd, moet u de scan opdracht geven voor de volgende herstart van het systeem. Bevestig dit door "Y" in te voeren voor Ja en start uw computer opnieuw op.
Heb geduld, het kan even duren.
Stap 4: Nadat CHKDSK klaar is, krijgt u een samenvatting van de resultaten. Hierin staat of er defecte sectoren zijn gevonden en hersteld.
Probeer de schijf opnieuw te openen.
Methode 6: Fouten in het beheer van de datadrager corrigeren
U kunt Windows Schijfbeheer gebruiken om te zoeken naar fouten bij het partitioneren of formatteren van de schijf.
Pas de partities naar wens aan met behulp van de volgende stappen of maak ze helemaal opnieuw:
Stap 1: Selecteer "Harde schijf partities maken en formatteren" via de zoekfunctie van Windows.
Stap 2: Zoek de schijf met de problemen. Het kan worden weergegeven als niet-toegewezen, een onjuist bestandssysteem hebben of andere fouten bevatten.
Stap 3: Klik met de rechtermuisknop op het problematische station en selecteer een van de beschikbare opties, bijv:
- "Nieuw eenvoudig volume" om een nieuwe partitie aan te maken.
- "Formatteren" om de schijf opnieuw te formatteren met het juiste bestandssysteem.
- "Volume uitbreiden" of "Volume verkleinen" om de partitiegrootte aan te passen.
Stap 4: Volg de instructies en instellingen op het scherm om de partities naar wens aan te passen of nieuwe partities aan te maken.
Nadat u de nodige wijzigingen hebt aangebracht, test u het station om er zeker van te zijn dat de fout verholpen is.
Methode 7: De header van het moederbord controleren
Hier leest u hoe u de header van uw moederbord kunt controleren:
- Zorg ervoor dat de kabels van uw station stevig op het moederbord zijn aangesloten. Controleer op beschadigde of losse aansluitingen.
- Controleer of de header van het moederbord (SATA-aansluitingen) beschadigd of verbogen is.
- Test het problematische station op een andere computer om te zien of het foutloos werkt. Als dit het geval is, wijst dit op een probleem met het moederbord of de aansluitingen op uw oorspronkelijke computer.
Als u problemen met het moederbord of de aansluitingen vermoedt, neem dan contact op met een specialist voor hardwarediagnose en herstel.
Wat als de fout "Er is een station opgegeven dat niet bestaat" niet kan worden opgelost?
Als geen van de bovenstaande methoden om de fout "A Device Which Does Not Exist Was Specified" op te lossen werkt, heeft het probleem waarschijnlijk een fysieke oorzaak.
Fysieke oorzaken voor de fout "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven".
Als uw computer het bericht "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" weergeeft, is het alsof u iemand probeert te bellen en het bericht "Het gekozen nummer bestaat niet" ontvangt.
Net zoals er verschillende redenen kunnen zijn voor de telefoonfout, zijn er ook verschillende mogelijke oorzaken voor deze computerfout.
Slijtage: Net zoals schoenen na verloop van tijd slijten, kunnen ook schijven na verloop van tijd verslijten. De roterende onderdelen binnenin kunnen slijten, wat kan leiden tot lees-/schrijffouten.
Fysieke schade: Stelt u zich eens voor dat u een delicaat glazen sieraad laat vallen. Zelfs als het niet versplintert, kan het gebarsten zijn. Hetzelfde geldt voor een
harde schijf, die beschadigd kan raken door een botsing, bijvoorbeeld wanneer u hem laat vallen, hoe goed de buitenkant er ook uitziet.
Hitte: Overmatige hitte kan de gevoelige onderdelen in een schijf beschadigen. Door oververhitting kunnen onderdelen van de schijf defect raken.
Fabricagefout: Soms kan het gebeuren dat een schijf direct vanuit de fabriek een fout heeft.
De noodzaak van data recovery
Denk er bij dergelijke problemen aan dat de data op de harde schijf - uw waardevolle foto's, documenten en andere bestanden - nog steeds intact kunnen zijn, zelfs als de schijf zelf niet meer lijkt te reageren.
Dit is waar services voor data recovery om de hoek komen kijken. Ze fungeren als een sleutelservice voor uw digitale schatkist en helpen u toegang te krijgen tot uw onbetaalbare data. Probeer onze Stellar Data Recovery-experts voor drive data recovery.
Waarom kiezen voor Stellar Data Recovery?
Hier zijn enkele redenen waarom u ons uw data recovery zou moeten toevertrouwen:
- Wij hebben de grootste klasse 100 cleanroom waarin elke harde schijf met zekerheid geanalyseerd kan worden.
- Wij voeren elk jaar meer dan 40.000 taken uit op het gebied van data recovery.
- Wereldwijd vertrouwen meer dan 3 miljoen klanten op ons.
- Wij hebben meer dan 30 jaar ervaring in data recovery
- Wij hebben een indrukwekkend succespercentage van 80% behaald bij de recovery van data.
- Wij zijn ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd voor kwaliteit en informatiebeveiliging.
Met onze experts kunt u de oorzaak van "Er is een station opgegeven dat niet bestaat" achterhalen en het repareren zonder uw data te beschadigen.
Probeer de betreffende schijf op een andere computer aan te sluiten. Als het probleem aanhoudt, is het waarschijnlijk een hardwareprobleem.
Als het op een andere computer werkt, kan het probleem in de software of stuurprogramma's van uw systeem zitten.
Ja, de foutmelding "Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven" kan leiden tot permanent gegevensverlies als deze fout niet op de juiste manier wordt opgelost. Het is belangrijk dat u prioriteit geeft aan data recovery met betrouwbare software of professionele diensten.
De fout kan zowel externe als interne schijven treffen. De fout kan optreden wanneer u toegang probeert te krijgen tot een opslagapparaat, inclusief harde schijven, USB-stations en netwerkstations, ongeacht of het interne of externe schijven zijn.