Uw vraag direct beantwoorden : 030-7600700

Menu Hide

Opdracht direct aanmelden

Het gaat om een toonaangevend IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in het toepassen van cloud computing voor groupware, netwerk- en cloudbeveiliging en disaster recovery.

Het maakte gebruik van een Barracuda® Message Archiver (model 1050) met 66 TB opslagcapaciteit voor het archiveren, opzoeken, terughalen, raadplegen en exporteren van e-mails.

OVERZICHT VAN DE SITUATIE

De Barracuda® Message Archiver (model 1050) was een gewone RAID die bestond uit 26 SATA HDD’s (Western Digital en Hitachi) met elk 3 TB opslagcapaciteit. Er stond 34 TB aan kritieke data-mails in gearchiveerd, buiten de overige gegevens die erin opgeslagen stond.

Door een mogelijk probleem in een aantal van de HDD’s verslechterde de prestatie van de RAID waardoor de schijfvervangingsworkflow werd geactiveerd om het benodige redundantie niveau te behouden. De systeembeheerder heeft toen de schijven vervangen om de RAID weer opnieuw op te bouwen en piekprestaties te laten draaien. De RAID-controller heeft de originele configuratie niet herkend en liet de vervangen schijven in plaats daarvan als onbekende configuratie zien. Als gevolg daarvan is het process mislukt en kon de opslag de schijven niet meer vinden en de gegevens niet meer koppelen. Dit probleem bleef zelfs volharden nadat de bestaande berichtopslagservice vervangen was en er een nieuwe opslagservice was ingeschakeld om de schijven te lezen. De Barracuda® Archiver gaf aan dat de betreffende schijven een onbekende configuratie hadden.

Het defect in de Barracuda® Message Archiver (model 1050) zorgde ervoor dat de volledige 34 TB aan gearchiveerde e-mail databestanden onbereikbaar waren. Dit kan tot permanent gegevensverlies leiden wanneer de klant had blijven proberen de RAID her op te bouwen.

ZAKELIJK IMPACT

Het defect in de Barracuda® Message Archiver (model 1050) zorgde ervoor dat de volledige organisatie toegang geweigerd werd tot de cruciale informatie die in deze gearchiveerde mailboxen was opgeslagen. Dat was een enorme tegenslag voor het bedrijf omdat de situatie zijn weerslag kan hebben op de verkoop, bedrijfskennis en zelfs strategische interesses van de organisatie. Het bedrijf stond op het punt om enorme databanken te verliezen (waaronder 34 TB aan kritieke gearchiveerde mailboxdata) die gedurende een aantal jaren waren verzameld en aangescherpt.

OPLOSSING – HOE STELLAR DATA CARE EXPERTS DE SITUATIE HEBBEN GERED?

Nadat het IT-team van het bedrijf een aantal software en service-mogelijkheden had overwogen, namen ze contact op met Stellar Data Recovery voor een oplossing waarmee ze de uitdaging om hun data terug te halen konden aangaan, zodat het bedrijf de gewoonlijke zaken weer op kon pakken.

De klant besloot Stellar te kiezen omdat Stellar zo’n sterk R&D-team heeft, substantiële ervaring & expertise hebben op het gebied van oplossingen vinden voor zulke ingewikkelde gevallen waarbij RAID niet meer werkt en vanwege de Class 100 cleanroom infrastructuur.

BENADERING VAN DE OPLOSSING

Stellar heeft een team van 3 leden van R&D en 2 data care experts toegewezen om dit project uit te voeren. Het team begon de taak van het dataherstel met de volgende stappen:

  1. Labonderzoek van Barracuda® Message Archiver (model 1050)
  • Onderzoek naar de functionaliteit van de Harde Schijven (werkend/niet werkend); 1 harde schijf bleek niet functioneel meer te zijn en fysieke schade te hebben (klikkend geluid)
  • Een aantal andere schijven werden gediagnostiseerd met het functieprobleem ‘vertraagd lezen’
  • Deze verschillende functionele problemen met de harde schijven waren de oorzaak van het niet meer werken van RAID en de ontoegankelijke gegevens.
  1. Harde schijf demonteren en schijfeenheid vervangen in de state-of-the-art Class 100 Cleanroom
  • Toestemming aangevraagd bij de klant om de fysieke toestand van de schijfeenheid en de houder te bekijken.
  • De schijfeenheid bleek kapot te zijn. Ook waren er lichte krassen te zien op de schijf waardoor de kans kleiner wordt dat er data van deze specifieke harde schijf terug te halen valt.
  • Desalniettemin werd er een nieuwe schijfeenheid op de harde schijf getransplanteerd om in te schatten hoe haalbaar het was om de data te redden.
  • De harde schijf bleef ontoegankelijk zelfs nadat de schijfeenheid met succes was vervangen. Vanwege de krassen op de schijf waren deze gegevens niet terug te halen.
  1. Klonen van de schijf en het proces om de configuratieparameters van RAID te bepalen
  • Een team van data care experts hebben de herstelbare harde schijven gekloond door gebruik te maken van beschermde schijfkloonsoftware.
  • Het R&D team heeft deze 25 gekloonde harde schijven verbonden met een gespecialiseerde server om toegang tot de individuele schijven te krijgen om de essentiële logische parameters van de RAID zoals stripgrootte, data flow-patroon, RAID-configuratie en parity flow-informatie.
  • Bij het onderzoeken van de 25 individuele schijven trof het R&D team de Ext4 bestandssysteemstructuur aan met RAID 60 (RAID 6+0) configuratie die een achterwaartse dynamische parity flow had met stripgroottes als 128 sectors en ongedefinieerde stripgroottes gebaseerd op het aantal schijven dat in RAID gebruikt werd.
  1. Deep scanning om gegevens terug te halen
  • Stellar data care experts hebben beschermde dataherstelsoftware op deze individuele kloon gebruikt om de vereiste gegevens te herstellen
  • Het eindresultaat was een succesvol herstel van 100% van de gegevens van de gecrashte Barracuda® Message Archiver 1050.

RESULTAAT

Het team van Stellar data care experts heeft met succes de vereiste gegevens van de Barracuda® Message Archiver (model 1050) hersteld. Het totale gegevensherstelproject – van initieel overleg en allocatie tot uitvoering en laatste herstel – is voltooid en geleverd binnen de afgesproken tijd.

De gegevens zijn intact hersteld, met 100% integriteit in zijn originele formaat, wat door de klant beaamd en verklaard wordt. Deze opvallend snelle ommekeer en kwaliteit van service heeft de klant geholpen om na de stilstand de werkzaamheden spoedig weer als voorheen voort te zetten.

Call Me