Home Hide

Als de leek het zelf probeert, is de RAID 5 al verloren!

Research & Development “zelf geprobeerd de RAID5 te herstellen”

In deze blog gaat het om een mislukte poging van de klant om een RAID5-systeem zelf te herstellen. Dit leidde tot zeer grote schade aan de datastructuur.

Dataherstel experts over de hele wereld waarschuwen al jaren zeer terecht dat ontoereikende kennis bij het repareren van dataopslagmedia alleen maar leiden tot nog grotere schade. Dergelijke interventies vernietigen niet alleen onomkeerbaar waardevolle gegevens, maar verminderen ook sterk de kans dat de echte deskundigen de gegevens van de getroffen media nog kunnen terughalen. Van tijd tot tijd doen gerenommeerde techniektijdschriften verslag van de meest voorkomende redenen voor het uitvallen van een opslagapparaat. Meestal vallen dan termen als controllerfout, crashschade, e.d. (Meer: Heise/PCWorld).

Maar het grootste gevaar is de gebruiker zelf, of de IT medewerker die zichzelf overschat, want het openen van de datadrager, het gebruik van slechte software of het simpelweg uitwisselen van onderdelen (met een schietgebedje naar de hemel) leidt vaker niet dan wel tot de gehoopte oplossing. Zo ook in dit geval…

R&D-verslag

Probleemomschrijving: dit is een NAS server met RAID 5 configuratie met 4 harde schijven. Het RAID-systeem werd door onze zakelijke klant gebruikt voor de opslag van klantgegevens. Een IT-medewerker in het datacenter merkte tikkende geluiden op en opende het NAS systeem om de lawaaimakende harde schijf uit het systeem te halen. Het RAID-systeem werd vervolgens door de medewerker opnieuw opgestart met de harde schijven 0, 2 en 3.

Als gevolg daarvan heeft de onjuiste verwijdering van de harde schijf meerdere systeemfouten gegenereerd over het gehele RAID systeem. Deze inconsistente toestand heeft geleid tot een grote hoeveelheid datacorruptie.

RAID5 recovery NAS

QNAP TS-419P II NAS-server. Foto: Peter Kaminski

Technische procedures/voorgeschiedenis: het Stellar RAID-Lab team heeft de server met grote zorg opgenomen en alle harde schijven van de server gekloond om verder gegevensverlies te voorkomen. Vastgesteld werd dat er naast de directe hardware-interventie door de klant nog heel wat meer pogingen tot gegevensherstel hadden plaatsgevonden. Hoewel in eerste instantie door de medewerker ontkent, moest de klant later toegeven dat hij al had geprobeerd het systeem weer aan de praat te krijgen met verschillende programma’s.

De uitdaging: de grote uitdaging in dit geval was de complexiteit van het ontcijferen van de gecrashte datastructuur. Zoals al vermeld, hadden de interventies van de medewerker van de klant de inspanningen van onze experts in dataherstel bemoeilijkt. Een automatische zoektocht naar bestanden was niet mogelijk meer vanwege de datacorruptie. Conventionele methoden voor gegevensherstel zijn in dit geval dus niet toegepast.

Oplossing: door middel van handmatige zoekprocedures en de toepassing van speciale fouttolerante tools kon een groot deel van de gegevensstructuur worden hersteld.

Resultaat: na het vinden van de juiste structuren stond niets het herstel van de gegevens meer in de weg. Onze experts hebben eerst een grote NTFS-partitie met 688 GB aan gegevens opgespoord. Daarna volgden enkele kleinere bestandspartities.

Het resultaat

Aantal herstelde bestanden: 1.014.562
Aantal teruggevorderde mappen: 118,68
Totale omvang van de herstelde bestanden: meer dan 720GB

Stellar® Data Recovery raadt aan om onmiddellijk een RAID data recovery deskundige te raadplegen in geval van schade of toegangsproblemen. Elke vorm van zelfhulp brengt risico’s met zich mee en kan leiden tot een volledig en onomkeerbaar verlies van gegevens.

Wij adviseren u graag gratis en vrijblijvend.

Auteur: Sylvia Haensel

Sylvia Haensel is sinds februari 2020 Head International Partner Manager van Stellar® Data Recovery Europe. Sylvia is verantwoordelijk voor de ondersteuning en verdere uitbreiding van de Europese partnernetwerken. Sylvia heeft eerder in verschillende sectoren gewerkt als business developer en in managementfuncties bij banken, start-ups en T-Systems. Sylvia studeerde aan het Conservatoire National des Arts et Métiers in Parijs en was de beste student van haar jaar tijdens het behalen van de MBA.

 

The Hague Security Delta

Stellar® Data Recovery werkt samen met The Hague Security Delta. Stellar® brengt kennis in binnen de clusters forensische digitale technologie (digital technology) en cyber security. Binnen het cluster forensische digitale technologie levert Stellar® kennis aan over hard drive data recovery, SSD data recovery en mobile phone data recovery.

Stellar®, het NFI en TNO ondersteunen gezamenlijk het IoT Forensic Lab, een initiatief van het Lectoraat Digital Forensics van de Hogeschool Leiden.

Over Stellar®

Wij zijn er om u te helpen...