Computable 24-02-2012 14:12 | Door Kees Jan Meerman
Dataverlies tijdens de reparatie van computers is onnodig en kan voorkomen worden. Ict-ondernemers halen zich onnodig de woede van de consument op de hals wanneer er data verloren gaat.
ICT Waarborg, de belangenbehartiger voor de ict-branche in Nederland, meldt in haar laatste nieuwsbrief dat diverse ict-ondernemers die tijdens een reparatie data hadden verloren daarvoor vervolgens door boze klanten verantwoordelijk werden gehouden. Los van wie er juridisch gelijk heeft kan een discussie makkelijk worden voorkomen.
Data hoeft niet verloren te gaan tijdens de reparatie van een computer of een opslagsysteem. Het kan voorkomen of hersteld, worden. Wanneer de consument zelf geen back-up heeft gemaakt terwijl het wel mogelijk is, dan kan de ict-ondernemer dit zelf alsnog doen.
Mocht het toch gebeuren dat er data verloren gaat, dan kan het in veel gevallen hersteld worden. Zeker wanneer de data verloren gegaan is door ‘slechts’ het formatteren van de computer, maar ook in veel andere gevallen. De ict-ondernemer kan dit vaak nog zelf doen, ook met behulp van speciale datarecoverysoftware.
Voor reparaties waar het doel is om data op een computer alsnog te redden of om deze bijvoorbeeld te herstellen is het soms beter om een data recovery te benaderen. Een data recovery bedrijf ondersteunt it-bedrijven met advies over wat de meest geschikte recovery- of herstelsoftware is voor die situatie. In zware gevallen kan het opslagsysteem behandeld worden in een laboratorium. De data kan dan op een snelle en veilige manier gered worden. De discussie over dataverlies wordt daarmee vermeden.
Als een it-bedrijf aansprakelijk wordt gesteld door de klant en dataverlies valt onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering dan zal de verzekeraar in de regel de zaak in eigen hand willen nemen. Niet zelden wordt aan een data recoverybedrijf gevraagd de data alsnog terug te halen. De kosten van de datarecoveryoperatie kunnen dan onder de verzekering komen te vallen.