Uw vraag direct beantwoorden : 030-7600700

Menu Hide

Opdracht direct aanmelden

Een collega data recovery bedrijf had een opdracht aanvaard van een klant die problemen had met een HP StorageWorks 500 G2 Modular Smart Array met 17 harde schijven. Alle operationele data was onbereikbaar waardoor 250 mensen zonder werk zaten. Omdat dit data recovery bedrijf geen grote ervaring met RAID systemen had werd onze hulp ingeroepen nadat zij eerst zelf een poging hadden ondernomen. Per spoedkoerier ontvingen wij in ons lab 17 losse harde schijven voor een emergency opdracht.

HP StorageWorks 500 G2 Modular Smart Array

HP Storage RAID recovery

In het Stellar laboratorium stelden de ingenieurs meteen vast dat alle harde schijven naar behoren functioneerden en dat dus meteen begonnen kon worden met het maken van de klonen. Ook werd vastgesteld dat er een ernstige corruptie was opgetreden in de RAID configuratie. Na een nacht doorhalen moest de ingenieur die belast was met het onderzoek concluderen dat 2 van de 17 harde schijven niet origineel waren. De volgende ochtend geïnformeerd bij de klant naar de twee ontbrekende schijven werd er eerst ontkennend gereageerd. Na flink aandringen van onze kant kwam laat in de middag alsnog het hoge woord er uit; de klant had twee harde schijven die slecht functioneerden vervangen waarna automatisch Check Disk was gestart. Daardoor was het gehele systeem corrupt geraakt.

Nadat ook de originele harde schijven met een spoedkoerier bij ons waren afgeleverd kon begonnen worden met de operatie in de cleanroom. Deze schijven konden niet direct gekloond worden vanwege te ernstige fysieke schade. Beide schijven zijn in de stofvrije ruimte van Stellar opengemaakt en met speciale hulpmiddelen weer functionerend gemaakt. Van de ene schijf zijn de lees- en schrijfkoppen gereinigd alsmede de oppervlakte van de platters behandeld. Van de andere schijf werd de koppenset in zijn geheel vervangen. De platter was echter al zodanig ernstig beschadigd dat van deze laatste schijf alleen nog maar een gedeeltelijke recovery mogelijk was.

Nadat alle klonen waren gemaakt werd meteen begonnen met het samenstellen van een virtuele RAID-array. Een extra hindernis was nog dat het betreffende data recovery bedrijf de schijven niet in volgorde gehouden had waardoor het voor onze ingenieurs een extra uitdaging was om de puzzel weer in elkaar te zetten.

Op de derde dag van de operatie hadden we de belangrijkste operationele data van de klant terug. Deze data is meteen na de interne check met een spoedkoerier naar de klant gestuurd zodat een aantal cruciale bedrijfsprocessen weer opgestart konden vinden.

In de nacht van de vierde dag hadden wij ook alle andere belangrijke data van de klant ook teruggehaald, bijna 2 TB aan data. De interne check wees uit dat de kwaliteit van de data goed was. Na het akkoord van de klant op de filelist en het verzenden van deze tweede batch had de klant al zijn data weer terug en was hij kort daarna weer volledig operationeel.

Hindernissen:

  • Corrupte raid-controller
  • 2 harde schijven uit een raid-5 fysiek beschadigd
  • Onvolledige informatie, ontbrekende harde schijven
  • Runnen van CheckDisk heeft additionele data corruptie veroorzaakt
  • Volgorde van de harde schijven onbekend
Call Me