Uw vraag direct beantwoorden : 030-7600700

Menu Hide

Opdracht direct aanmelden

Geeft uw harde schijf vreemde foutcodes weer en reageert deze niet meer? Deze cryptische berichten zoals "0x80070570" of alarmerende waarschuwingen zoals "Disk boot failure" klinken misschien ernstig – en dat zijn ze ook! Deze foutcodes van de harde schijf zijn de manier waarop uw systeem u laat weten dat er iets mis is.

Deze fouten komen voor op zowel interne als externe harde schijven en kunnen optreden op Windows-, Linux- en macOS-systemen. Sommige van deze veelvoorkomende HDD-foutcodes duiden op kleine problemen met het bestandssysteem, maar andere kunnen wijzen op een hardwarefout die u niet mag negeren.

In deze handleiding bespreken we de meest voorkomende foutcodes voor harde schijven, de oorzaken ervan en, nog belangrijker, de stappen die u moet nemen wanneer u een dergelijke fout tegenkomt. Sommige fouten kunnen worden verholpen met ingebouwde tools, maar we laten u ook zien hoe professionele oplossingen zoals Stellar Data Recovery kunnen helpen wanneer uw data in gevaar is.

Of u nu te maken heeft met logische beschadiging, onleesbare sectoren, een volledig onherkenbare schijf of andere problemen, dit artikel geeft u een goed inzicht in het probleem en helpt u bij het diagnosticeren en oplossen van harde-schijffouten.

Categorieën van harde-schijffouten

Fouten op uw schijf kunnen worden veroorzaakt door veel verschillende soorten storingen, waarvan sommige kunnen worden verholpen met softwaretools, terwijl andere kunnen wijzen op ernstigere mechanische of fysieke schade. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende categorieën harde-schijffouten.

1. Logische fouten op  

Beschadiging van het bestandssysteem (in RAW-schijven), fouten in de partitietabel en corruptie van het master boot record (MBR) zijn voorbeelden van logische fouten. Deze kunnen het bestandssysteem, de metagegevens en de directorystructuur van uw schijf beïnvloeden, maar niet de fysieke hardware. Er kunnen veel oorzaken zijn, maar de meest voorkomende zijn onjuist afsluiten, softwarecrashes en malware-besmetten.

2.  e slechte sectoren

Sectoren zijn de kleinste opslageenheden op uw harde schijf. Doorgaans heeft elke sector van een harde schijf een capaciteit van 512 bytes (oudere schijven) of 4 KB. Een consumentenharde schijf heeft honderden miljoenen tot miljarden van dergelijke sectoren. Na verloop van tijd kunnen sommige hiervan onleesbaar worden en markeert de schijf ze als slechte sectoren.

Er zijn twee soorten slechte sectoren.

  •  Zachte slechte sectoren: deze worden veroorzaakt door software of logische problemen die kunnen worden opgelost met ingebouwde hulpprogramma's zoals CHKDSK.
  • Harde slechte sectoren: deze worden veroorzaakt door fysieke schade en zijn meestal onomkeerbaar. Als u vermoedt dat uw schijf harde slechte sectoren bevat, neem dan altijd contact op met een professionele gegevens de recovery service.

3. Fouten in de firmware van de schijf 

De interne software van uw schijf wordt firmware genoemd. Als deze beschadigd raakt door een mislukte update of zelfs willekeurige stroompieken, kan uw schijf niet meer reageren en fouten weergeven. Uw harde schijf kan:

  • Niet worden herkend door het BIOS
  • Bevriezen tijdens het opstarten
  • Ongewone geluiden maken

4. Mechanische fouten in de harde schijf "  "

Fysieke schade aan interne onderdelen van uw schijf, zoals de lees-/schrijfkop, de actuatorarm of de spindelmotor, kan klikken, knarsen of zoemen veroorzaken of, erger nog, ervoor zorgen dat uw schijf helemaal niet meer draait. Dit is een ander scenario dat professionele de recovery vereist in een Klasse 100 cleanroomlaboratorium.

5. Verbindings-/  fout 

Problemen met de SATA/USB-interface, printplaat of voeding van uw harde schijf kunnen ook fouten veroorzaken. Het kan zijn dat de schijf wel wordt ingeschakeld, maar niet wordt herkend of willekeurig wordt losgekoppeld. Sommige gebruikers melden ook oververhitting van de schijfbehuizing wanneer de aansluitingen los zitten.

Fouten in harde schijven kunnen ook worden gecategoriseerd op basis van de unieke foutmeldingen die op uw scherm verschijnen.

Cluster Foutmelding
Opstart- en besturingssysteemfouten

Windows-foutcodes

Blue Screen of Death STOP 0x...-fouten

Logische fouten

De parameter is onjuist

De schijf is niet toegankelijk – toegang geweigerd

U dient de harde schijf te formatteren voordat u deze kunt gebruiken

Cyclische redundantiecontrole (CRC)-fout

 Hardwarefout

SMART 0-fout

SMART 301-fout

SMART 303-fout

Ernstige hardwarefout

Fysieke schade

Interface-/verbindingsfout

I/O apparatenfouten

Fouten in de primaire masterharde schijf

Fouten in de derde/vierde/vijfde masterharddrive

USB-problemen

Problemen met capaciteit/opslag

Harde schijf vol

Fout bij het schrijven naar de harde schijf

Veelvoorkomende foutcodes van harde schijven

Nu u beter op de hoogte bent van mogelijke oorzaken, gaan we dieper in op de meest voorkomende HDD-foutcodes. We zullen dit zo eenvoudig mogelijk maken: de foutmelding, wanneer deze verschijnt, waarom deze optreedt en hoe Stellar Data Recovery uw data kan terughalen, hoe ernstig de situatie ook lijkt.

1. Foutcode 0x80070570

Foutcode 0x80070570

Variaties op de melding

Fout 0x80070570: Het bestand of de map heeft beschadiging en is onleesbaar.

Windows kan de vereiste bestanden niet installeren. Het bestand is mogelijk corrupt of ontbreekt. Zorg ervoor dat alle bestanden die nodig zijn voor de installatie beschikbaar zijn en start de installatie opnieuw. Foutcode: 0x80070570

"Sommige updatebestanden ontbreken of vertonen problemen. We zullen later opnieuw proberen de update te downloaden. Foutcode: (0x80070570)."

Wanneer dit optreedt

Fout 0x80070570 treedt op wanneer uw schijf problemen ondervindt tijdens bestandsbewerkingen zoals kopiëren, verplaatsen of gewist maken. Deze fout treedt met name op bij externe schijven, systeemmappen of installatiemedia. Sommige gebruikers melden ook dat deze fout optreedt tijdens de installatie van het besturingssysteem of Windows-updates wanneer uw data niet correct kan worden gelezen.

Waarom dit optreedt

De onderliggende oorzaak van deze fout is meestal beschadiging van het bestandssysteem, slechte sectoren of onvolledige gegevensschrijfacties. In ernstige gevallen kan deze fout ook betekenen dat uw schijf defect is of dat de installatiemedia corrupt is. De fout kan ook worden veroorzaakt door onverwachte onderbrekingen, zoals stroomuitval, onveilig verwijderen of een virus dat verhindert dat data correct worden geschreven.

Wat Stellar kan doen

In veel gevallen duidt fout 0x80070570 op slechte sectoren of verslechtering van de hardware van uw harde schijf. De experts van Stellar behandelen dergelijke problemen in een Class 100 cleanroom omgeving, waar ze een sector-voor-sector kloon van uw defecte schijf maken en uw data veilig uit de kloon halen zonder de originele media verder te beschadigen.

Als de schade puur logisch is (uw data zijn onleesbaar of onvolledig, maar de schijf is nog steeds toegankelijk), kan Stellar Data Recovery-software uw getroffen volume scannen en alle intacte data herstellen.

2. Foutcode: 0x80070057

Foutcode 0x80070057

Varianten van het bericht

"Er zijn problemen opgetreden bij het installeren van de updates, maar we zullen het later opnieuw proberen. Als u dit bericht blijft zien en op internet wilt zoeken of contact wilt opnemen met de ondersteuning voor meer informatie, kan dit nuttig zijn – (0x80070057)."

Windows kon geen back-upapparaten op deze computer vinden. De volgende informatie kan verklaren waarom deze fout is opgetreden: De parameter is onjuist. (0x80070057)"

"Windows kon een partitie op gegevensdrager 0 niet formatteren. De fout is opgetreden tijdens het voorbereiden van de partitie die voor installatie is selecteren. Foutcode: 0x80070057."

Er is een interne fout opgetreden. De parameter is ongeldig: (0x80070057).

Wanneer dit optreedt

Deze fout treedt vaak op wanneer u:

  • Een back-up van Windows maakt met behulp van het ingebouwde hulpprogramma Back-up en terugzetten.
  • Harde-schijfpartities maakt of formatteert met Schijfbeheer of DiskPart.
  • Windows installeert of bijwerkt (vooral als de installatiebestanden corrupt of verkeerd geconfigureerd zijn).
  • Bewerkingen uitvoert met Microsoft Office of Outlook die kunnen leiden tot corruptie van het register of bestanden.

Oorzaken

Foutcode 0x80070057 geeft aan dat het systeem een ongeldig of onjuist geformatteerd argument voor een opdracht of bewerking heeft ontvangen. Veelvoorkomende oorzaken zijn beschadiging van het bestandssysteem, onjuiste of beschadigde registervermeldingen of beschadigde systeembestanden/installatiemedia. Het is ook mogelijk dat niet-overeenkomende gegevensgrootteparameters (bijvoorbeeld bij het overzetten van bestanden of het toewijzen van opslagruimte) tot deze fout kunnen leiden.

Wat Stellar kan doen

Fout 0x80070057 wordt vaak veroorzaakt door beschadiging van het bestandssysteem of beschadigde partities, die het beste in een laboratorium kunnen worden hersteld. De technici van Stellar zijn gespecialiseerd in het herstellen van beschadigde bestandssystemen en directorystructuren om zoveel mogelijk data te redden. In minder ernstige gevallen, waarbij uw harde schijf nog toegankelijk is, kunt u Stellar Data Recovery voor Windows of Stellar Data Recovery voor Mac gebruiken om data van defecte volumes of partities te herstellen voordat deze verder verslechteren.

3. Foutcode: 0x8007045D

Foutcode 0x8007045D

Varianten van het bericht

De cd voor systeemherstellen kon niet worden gemaakt. Het verzoek kon niet worden voltooid vanwege I/O apparatenfouten. (0x8007045D)

Fout 0x8007045D: I/O apparatenfouten

Door een onverwachte fout kan het bestand niet worden gewist. Fout 0x8007045D: Het verzoek kon niet worden voltooid vanwege I/O apparatenfouten.

Fout bij het parseren van <locatie>. De parser heeft fout 0x8007045D geretourneerd.

Wanneer dit optreedt

Deze I/O-apparatenfouten treden vaak op wanneer u probeert te lezen van of te schrijven naar een harde schijf, USB-stick of ander opslagapparaat. Het kan ook optreden tijdens bestandsoverdrachten, back-ups of zelfs tijdens het installeren van Windows, hoewel dit minder vaak voorkomt.

Waarom dit optreedt

De fout is meestal te wijten aan een communicatiestoring tussen uw opslagapparaat en uw systeem. Dit kan worden veroorzaakt door slechte sectoren, losse of defecte datakabels, verouderde of beschadigde apparaatstuurprogramma's of onderliggende hardwareproblemen. In sommige gevallen kunnen beschadiging van het bestandssysteem op softwareniveau of eerdere abrupte uitschakelingen ook de reden zijn waarom deze foutcode steeds op uw scherm verschijnt.

Wat Stellar kan doen

Fout 0x8007045D duidt meestal op een probleem met een I/O-apparaat en houdt vaak verband met defecte hardware of ernstige slechte sectoren. Het team van de recovery van Stellar kan dergelijke gevallen oplossen door met behulp van speciale tools sector-voor-sector afbeeldingen van uw schijf te maken, zodat de defecte media niet verder worden belast.

Onze technici gebruiken deze afbeeldingen om uw data veilig te extraheren en te reconstrueren. Als het probleem puur logisch is (bijvoorbeeld beschadigde stuurprogramma's of communicatiefouten op het niveau van het besturingssysteem), kan Stellar Data Recovery-software u mogelijk helpen om bestanden rechtstreeks van de betreffende schijf te herstellen.

4. SMART-fouten op de harde schijf – Harde schijf 1 (301)

Harde schijf 301 Fout

Varianten van het bericht

"De SMART-hardeschijfcontrole heeft een dreigende storing gedetecteerd. Om het risico op data-verlies te voorkomen, dient u onmiddellijk een back-up van de inhoud te maken en de hardeschijftest in Systeemdiagnostiek uit te voeren. Harde schijf 1 (301)"

"Er dreigt een hardeschijfstoring. Maak een back-up van uw harde schijf en laat deze vervangen!"

"SMART-fout voorspeld"

"SMART-status slecht"

"SMART-status mislukt"

Wanneer verschijnt dit bericht?

Deze waarschuwing verschijnt meestal wanneer u uw systeem opstart of wanneer u de ingebouwde BIOS- of UEFI-diagnostiek uitvoert op HP-laptops en -desktops. Het betekent dat uw schijf niet langer in goede staat is en op elk moment defect kan raken. Wees daarom voorzichtig. Op laptops van Acer, Lenovo, Sony of andere fabrikanten kan een algemene waarschuwing verschijnen (zoals "SMART-fout voorspeld" / "SMART-status slecht" / "SMART-status mislukt").

Waarom dit gebeurt

S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) controleert de fysieke staat van uw harde schijf. Wanneer kritieke parameters (zoals het aantal opnieuw toegewezen sectoren, de opstarttijd of het aantal leesfouten) de veilige drempels overschrijden, kan uw systeem een dergelijke foutmelding geven. In wezen heeft uw schijf te veel slechte sectoren ontwikkeld of vertoont deze tekenen van een dreigende storing.

Wat Stellar kan doen

Als uw systeem de foutmelding "SMART Hard Disk 1 (301)" geeft, is er schade op komst of is er al schade opgetreden, en kunnen ingebouwde hulpprogramma's of software van derden niet veel doen – ze kunnen het data-verlies zelfs verergeren.
Als uw schijf al niet meer reageert, kunnen de laboratoria voor de recovery van Stellar u helpen. Met behulp van niet-invasieve technieken in een klasse 100 cleanroom vervangen onze experts defecte onderdelen door identieke onderdelen uit onze voorraad van meer dan 15.000 harde schijven, klonen ze de schijf en herstellen ze de data zonder de originele schijf verder te beschadigen.

5. "Er is een leesfout op de harde schijf opgetreden. Druk op Ctrl + Alt + Delete om opnieuw op te starten."

Er is een schijfleesfout opgetreden

Het bericht

"Er is een leesfout op de harde schijf opgetreden. Druk op Ctrl + Alt + Del om opnieuw op te starten."

Wanneer het verschijnt.

Dit is een van de meer alarmerende fouten die gebruikers kunnen tegenkomen. Deze foutmelding verschijnt meestal op een zwart scherm tijdens het opstarten en verhindert toegang tot het besturingssysteem. De foutmelding verschijnt onmiddellijk nadat het BIOS de controle heeft overgedragen aan de harde schijf. Het geeft aan dat uw systeem de opstartinformatie die nodig is om Windows te starten, niet kan lezen.

Waarom dit gebeurt

Veelvoorkomende oorzaken van de foutmelding bij het lezen van de schijf zijn een beschadigde master boot record (MBR), een beschadigde opstartsector of onjuist geconfigureerde BIOS-instellingen. In ernstigere gevallen kan deze fout wijzen op defecte lees-/schrijfkoppen op de schijf of ernstig beschadigde systeembestanden, vooral als uw schijf andere tekenen van slijtage vertoont, zoals vreemde geluiden of trage prestaties.

Wat Stellar kan doen

Deze fout duidt op schade aan de opstartsector of hardwareproblemen. De data recovery service van Stellar lost dergelijke gevallen op door de Master Boot Record (MBR) van uw schijf te herstellen of te reconstrueren en, indien mogelijk, de partitietabellen terug te zetten. Als uw schijf tekenen van fysieke schade vertoont, kan ons laboratoriumteam schijfimagingtechnieken gebruiken om gegevens veilig te herstellen zonder afhankelijk te zijn van het opstartproces van het besturingssysteem.

6. Opstartfout harde schijf – Plaats de systeemschijf en druk op Enter

Schijfstartfout Plaats de systeemschijf en druk op Enter

Het bericht

"Disk Boot Failure – Plaats systeemschijf en druk op Enter"

Wanneer dit verschijnt

Deze fout treedt meestal op bij het opstarten en kan worden veroorzaakt als uw computer geen opstartbare schijf kan vinden (waardoor u in feite vastloopt op het BIOS-scherm en niet verder kunt).

Oorzaken

Een onjuist geconfigureerde opstartvolgorde, losgeraakte of defecte SATA-kabels of een defecte harde schijf kunnen leiden tot de foutmelding "Disk Boot Failure". Ook kunnen malware/virussen of een mislukte Windows-update uw systeembestanden die nodig zijn voor het opstarten, hebben beschadigd. In het ergste geval draait uw schijf niet meer of reageert deze niet meer op BIOS-verzoeken, wat kan leiden tot een fout bij het opstarten van de harde schijf (maak u geen zorgen, dit komt zelden voor).

Wat Stellar kan doen

Als uw systeem niet meer opstart en uw schijf niet wordt herkend, duidt dit meestal op ernstige schade aan de opstartpartitie of een onderliggende hardwarefout. De specialisten van Stellar zijn goed uitgerust om dergelijke scenario's aan te pakken.

Met behulp van geavanceerde diagnose- en beeldvormingsapparatuur in een gecontroleerde omgeving kunnen zij opstartstructuren herstellen of reconstrueren en data rechtstreeks van uw defecte schijf extraheren. In sommige gevallen, als uw schijf nog steeds wordt herkend in het BIOS maar niet meer kan opstarten, kan Stellar Data Recovery-software worden gebruikt om gebruikersdata veilig te herstellen.

7. Cyclische redundantiecontrole (CRC)-fout

Cyclische redundantiecontrolefout

Variaties op het bericht

"Data-fout (cyclische redundantiecontrole)"

"Deze toepassing heeft een kritieke fout aangetroffen: data-fout (cyclische redundantiecontrole)"

"Fout bij het openen van het bestand: ongeldige CRC!"

"De harde schijfcontrole kon niet worden voltooid vanwege een CRC-fout."

"Kan bestand niet kopiëren: data-fout (CRC)."

Wanneer dit zich voordoet

Deze fout treedt meestal op wanneer uw systeem data niet correct kan lezen of overbrengen en is een waarschuwing dat er een fout is opgetreden tijdens de controle van de bestandsintegriteit. CRC-fouten treden op bij het kopiëren van uw bestanden, het openen van oudere data of het installeren van software vanaf een beschadigde schijf. Ze kunnen ook optreden tijdens back-ups, vooral vanaf externe schijven of dvd's.

Waarom dit optreedt

Een CRC-fout betekent dat uw schijf de integriteit van de data niet kon bevestigen. Dit wordt meestal veroorzaakt door slechte sectoren, fysieke schade aan het oppervlak van de schijf of corrupte bestandskoppen. Zelfs kleine schade kan dit veroorzaken, vooral bij het werken met grote bestanden of oudere schijven.

Wat Stellar kan doen

CRC-fouten geven aan dat uw schijf de integriteit van bestanden niet kan verifiëren, vaak als gevolg van slechte sectoren of defecte hardware. In dergelijke gevallen komen de gegevensde recovery-diensten van Stellar in beeld, aangezien onze experts imagingtools op sectorniveau gebruiken die de CRC-validatie volledig omzeilen en het mogelijk maken om de ruwe gegevens van uw bestanden van de schijven te herstellen.

Voor schijven die nog logisch toegankelijk zijn, kan Stellar Data Recovery-software het volume scannen en intacte bestanden herstellen voordat de schade aan uw schijf verergert, waardoor u de mogelijkheid krijgt om belangrijke data te redden.

8. "U moet de harde schijf formatteren voordat u deze kunt gebruiken"

U moet de schijf formatteren voordat u deze kunt gebruiken.

Variaties op het bericht

"U moet de harde schijf formatteren voordat u deze kunt gebruiken."

"De harde schijf is niet geformatteerd. Wilt u deze nu formatteren?"

"Windows heeft geen toegang tot de harde schijf. Formatteer de schijf."

Wanneer verschijnt dit bericht?

Dit bericht verschijnt plotseling en is alarmerend: uw schijf wordt herkend, maar Windows kan deze niet lezen en vraagt u om deze onmiddellijk te formatteren. Het verschijnt wanneer u een externe harde schijf, USB-stick of geheugenkaart aansluit die niet meer leesbaar is. Het kan ook verschijnen als het bestandssysteem is overgeschakeld naar de RAW-modus of niet meer wordt herkend als gevolg van onjuiste verwijdering, malware-infectie of geheugenbeschadiging.

Waarom dit gebeurt

Het bestandssysteem van uw schijf is corrupt of ontbreekt volledig. Dit kan het gevolg zijn van een plotselinge stroomstoring, onjuiste verwijdering, malware of fysieke slijtage. Windows interpreteert de onleesbare structuur van uw schijf als een niet-geformatteerde schijf, dus uw data is nog steeds aanwezig, maar niet langer toegankelijk.

Wat Stellar kan doen

De melding "Formatteer de harde schijf voordat u deze kunt gebruiken" betekent meestal dat uw schijf RAW is geworden of dat het bestandssysteem ernstig is beschadigd. Voordat u probeert te formatteren, kunnen de experts van de data recovery van Stellar de harde schijf veilig klonen en de gegevens uit de onderliggende sectoren reconstrueren om ervoor te zorgen dat er geen verdere schade ontstaat. Als de schade beperkt blijft tot logische structuren en de schijf nog steeds reageert, kan de software voor de recovery van Stellar het bestandssysteem terugzetten en documenten, foto's, video's en andere bestanden herstellen zonder te formatteren.

9. Foutcode: 0xC000000E

Foutcode 0xC000000E

Varianten van het bericht

"Uw pc/apparaat moet worden hersteld. Een vereist apparaat is niet aangesloten of is niet toegankelijk. Foutcode: 0xc000000e"

Het selecteren van startups is mislukt omdat een vereist apparaat niet toegankelijk is.

"0xC000000E: Het systeem kan het opgegeven apparaat niet vinden."

Wanneer dit zich voordoet

Windows geeft een blauw of zwart scherm weer met de melding dat een vereist apparaat niet toegankelijk is. Met andere woorden, uw systeem probeert op te starten, maar kan uw schijf (of de bestanden van het besturingssysteem daarop) niet vinden.

Waarom dit gebeurt

De fout 0xc000000e treedt meestal op nadat u een harde schijf hebt gekloond of uw systeem naar een nieuwe schijf hebt verplaatst. Het kan ook optreden als gevolg van beschadigde opstartconfiguratie data (BCD), onjuist geconfigureerde BIOS-instellingen of zelfs een defecte schijfcontroller. In wezen raakt Windows de locatie van uw besturingssysteem kwijt.

Wat Stellar kan doen

Als Windows volledig weigert op te starten, halen wij uw bestanden eruit door extern toegang te krijgen tot de schijf of door sector voor sector een image te maken. En als uw hardware de oorzaak is, kunnen onze technici uw data van de harde schijf zelf herstellen (zelfs als deze niet meer door uw pc wordt herkend).

10. De schijf is niet toegankelijk, toegang geweigerd.

toegang geweigerd

Variaties op het bericht

"Er is geen toegang tot de schijf. Toegang geweigerd."

"Toegang tot schijf of map geweigerd."

"U hebt momenteel geen toestemming om toegang te krijgen tot deze map/dit station."

Wanneer dit bericht verschijnt

U kunt uw schijf zien in Verkenner, maar wanneer u deze probeert te openen, geeft Windows de foutmelding "Toegang geweigerd" weer. Dit kan frustrerend zijn, vooral wanneer u weet dat uw bestanden erop staan.

Waarom dit gebeurt

Dit gebeurt meestal als gevolg van foutieve NTFS-machtigingen, inconsistenties in accounts of versleutelingsbeleid dat aan een ander gebruikersprofiel is gekoppeld. Als u Windows opnieuw hebt geïnstalleerd of uw schijf van een ander systeem hebt verplaatst, herkent het besturingssysteem mogelijk niet dat u de eigenaar van de data bent en weigert het u toegang tot de schijf.

Wat Stellar kan doen

Bij Stellar omzeilen we deze beperkingen op besturingssysteemniveau en helpen we u uw bestanden (waaronder documenten, foto's, video's... vrijwel alles) te herstellen zonder dat u toegangsrechten nodig hebt. Voor versleutelde schijven kunnen we beveiligde gegevens veilig herstellen als u ons geldige inloggegevens of sleutels verstrekt.
Aangezien dit probleem meestal wordt veroorzaakt door machtigingen of conflicten met gebruikersprofielen en niet door daadwerkelijke schade, zijn softwaretools niet altijd nuttig. In de meeste gevallen is een veilige interventie in het laboratorium de beste manier om uw documenten, foto's en video's te herstellen zonder het risico van verdere uitsluiting.

11. Foutmelding 'Harde schijf vol'

Schijf vol-fout

Varianten van het bericht

"Er is onvoldoende ruimte op de harde schijf."

Er is onvoldoende opslagruimte beschikbaar op Windows. U heeft [x] GB extra ruimte nodig om deze bestanden te kopiëren.

"Onvoldoende ruimte: de ruimte op de lokale schijf (C:) is bijna vol."

"Fout bij het kopiëren van bestand: er is onvoldoende vrije ruimte."

"Windows kan niet alle data voor het bestand opslaan. De harde schijf is vol."

Wanneer dit bericht verschijnt

Dit gebeurt meestal bij het opslaan van bestanden, het installeren van programma's of zelfs tijdens routinematige systeemhandelingen. Zoals de foutmelding aangeeft, heeft uw schijf 100% van zijn capaciteit bereikt en heeft het systeem geen vrije ruimte meer.

Oorzaken

Dit is een van de eenvoudigste maar meest voorkomende problemen. Uw schijf is in de loop van de tijd vol geraakt door niet-geverifieerde downloads, grote logbestanden, software-updates, back-ups of cachegeheugen van media, die zich onopgemerkt op de achtergrond kunnen ophopen.

Wat Stellar kan doen

In dergelijke gevallen kunnen de dataherstellaboratoria van Stellar geavanceerde beeldvormings- en reconstructietechnieken gebruiken om tijdelijke bestanden, onvolledige opslagbewerkingen en zelfs fragmenten van overschreven inhoud te herstellen. Als de schijf logisch nog intact is, kan de Stellar Data Recovery-software helpen bij het herstellen van gedeeltelijk geschreven of gewiste bestanden. Voor kritiek gegevensverlies als gevolg van plotselinge uitschakelingen blijven laboratoriumdiensten echter de veiligste en meest effectieve optie.

12. SMART-fouten voorspeld op harde schijf 0 / 1 / 2 / 3 / 4

SMART-fout op harde schijf

Variaties op het bericht

"SMART-fout voorspeld op harde schijf 0.

WAARSCHUWING: Maak onmiddellijk een back-up van uw data en vervang uw harde schijf. Er kan een storing op handen zijn.

Wanneer verschijnt dit bericht?

Deze waarschuwing verschijnt meestal bij het opstarten van het systeem of in het BIOS, zodat u gewaarschuwd wordt voordat Windows wordt geladen. Dit is de manier waarop uw systeem u laat weten dat de schijf op het punt staat defect te raken en op elk moment kan uitvallen.

Waarom dit gebeurt

S.M.A.R.T. controleert de toestand van uw schijf. Als belangrijke indicatoren (zoals opnieuw toegewezen sectoren, leesfouten of opstarttijd) bepaalde kritieke drempels overschrijden, geeft het systeem deze waarschuwing. Dit betekent dat de toestand van uw schijf verslechtert en dat deze op elk moment defect kan raken.

Wat Stellar kan doen

Als er een SMART-storing van uw harde schijf wordt voorspeld, is de meest zekere maatregel onmiddellijke interventie in het laboratorium, waar de technici van Stellar een sector-voor-sector kloon kunnen maken en uw bestanden kunnen herstellen voordat de hardware volledig defect raakt. Als uw schijf nog toegankelijk is, kan soms de recovery-software worden gebruikt om uw data snel te kopiëren. Langdurig gebruik van deze software kan echter het risico op verergering van de storing vergroten. Kies daarom altijd voor een betrouwbare data recovery service zoals Stellar.

13. Harde schijf Quick (303) of SMART-harde-schijffout 303

SMART-Harde-schijf-fout-303

Variaties op het bericht

"Hard Drive Quick (303)"

"SMART-hardeschijfstoring (303)."

"Snelle test van harde schijf 1 mislukt (303)"

"Korte DST mislukt (fout 303)"

"Harddisk zelftestfout 303"

Wanneer dit bericht verschijnt

Dit bericht verschijnt meestal tijdens diagnostische tests wanneer u uw pc opstart en komt vooral voor op HP-systemen. Het wordt vaak automatisch geactiveerd door het BIOS of de ingebouwde hardwaretesttools van HP.

Waarom dit gebeurt

Deze foutmelding betekent dat uw schijf niet geslaagd is voor een snelle SMART-test, wat meestal te wijten is aan lees-/schrijffouten, mechanische schade of oppervlaktefouten. Het is ook een vroege indicatie dat de toestand van uw schijf snel verslechtert en dat deze binnenkort defect kan raken.

Wat Stellar kan doen

U heeft waarschijnlijk te maken met ernstige problemen met de staat van uw harde schijf, zoals oppervlakteschade, corrupt firmware of defecte lees-/schrijfkoppen. De data recovery-specialisten van Stellar lossen deze problemen op door een image van de schijf te maken en rechtstreeks aan de interne componenten te werken in een klasse 100 cleanroom om gegevens te extraheren zonder de hardware te belasten.

14. Harde schijf 1 (3F1)

Harde schijf 1 (3F1)

Varianten van het bericht

"Harde schijffout. Voer de harde-schijftest uit in Systeemdiagnostiek. Harde schijf 1 (3F1)"

"Opstartapparaat niet gevonden – harde schijf (3F1)."

"Foutcode 3F1: harde schijf defect."

"Installeer een besturingssysteem op uw harde schijf (3F1)."

Wanneer verschijnt het bericht?

Foutcode 3F1 verschijnt meestal wanneer u uw HP-laptop of -desktop opstart, vooral na een crash of gedwongen uitschakeling.

Waarom dit gebeurt: Deze fout geeft aan dat uw schijf defect of beschadigd is. Andere veelvoorkomende oorzaken zijn losse of beschadigde SATA-kabels, een onjuiste BIOS-opstartopdracht, verouderde of verkeerd geconfigureerde BIOS-instellingen en zelfs problemen met de controller.

Wat Stellar kan doen

Als uw pc geen opstartapparaat kan vinden, kan het probleem te wijten zijn aan beschadigde of ontbrekende opstartrecords. Onze laboratoriumspecialisten lossen dit probleem op door rechtstreeks toegang te krijgen tot uw harde schijf en een image van de hardware te maken, zodat uw bestanden kunnen worden hersteld, zelfs als het besturingssysteem niet kan worden geladen. In ernstigere gevallen (bijvoorbeeld fysieke crashes) kunnen onze cleanroom-experts de recovery op schijfniveau uitvoeren, data extraheren voordat er verdere storingen optreden en uw bestandsstructuren terugzetten, zodat uw bestanden weer veilig en toegankelijk zijn.

Stapsgewijze handleiding: harde-schijffout 3F1 verhelpen

15. Opstartapparaat niet gevonden (3F0) / Geen opstartapparaat beschikbaar

Fout: opstartapparaat niet gevonden

Variaties op het bericht

"Opstartapparaat niet gevonden. Installeer alstublieft een besturingssysteem op uw harde schijf. Harde schijf 3F0"

"Geen opstartapparaat beschikbaar."

"Geen opstartapparaat – plaats opstartschijf en druk op een willekeurige toets."

"Installeer een besturingssysteem op uw harde schijf."

"Opstartapparaat niet herkend. Controleer de harde schijf."

Wanneer verschijnt dit bericht?

Dit bericht verschijnt onmiddellijk nadat het systeem is opgestart, vaak nadat het BIOS de controle heeft overgedragen aan de opstartlader, maar er geen geldig besturingssysteem kon worden gevonden. Het komt vaak voor op HP-systemen en kan ook worden waargenomen op veel Dell- en Lenovo-apparaten.

Waarom dit gebeurt

Uw systeem kan geen opstartbaar station vinden, meestal om de volgende redenen:

  • Uw opstartopdracht is onjuist geconfigureerd.
  • Uw schijf is fysiek beschadigd of niet aangesloten.
  • De opstartsector of MBR is beschadigd.
  • Het besturingssysteem is gewist of onjuist gekloond.

Wat Stellar kan doen

Wij kunnen uw data herstellen van schijven met beschadigde of ontbrekende opstartrecords. Als uw pc geen opstartapparaat kan vinden, kan het probleem te wijten zijn aan beschadigde of ontbrekende opstartrecords. Onze laboratoriumspecialisten lossen dit probleem op door rechtstreeks toegang te krijgen tot de harde schijf en een image van de hardware te maken, zodat uw bestanden kunnen worden hersteld, zelfs als het besturingssysteem niet kan worden geladen. Voor defecte of ontoegankelijke schijven gebruiken onze laboratoriumspecialisten hardware-ondersteunde imagingtechnieken om uw bestanden te extraheren (ja, zelfs als het besturingssysteem niet meer aanwezig is!).

16. Foutmelding "Primaire/3e/4e/5e master harde schijf"

Fout in primaire masterharde schijf

Variaties op het bericht

"Primaire master harde schijf defect"

"Fout op 3e/4e/5e master harde schijf" (afhankelijk van de IDE/SATA-sleuf waarop de defecte schijf is aangesloten).

BIOS-masterharddrive niet herkend

Primaire master harde schijf: SMART-status BAD (back-up maken en vervangen)

Wanneer verschijnt dit bericht?

Dit bericht wordt onmiddellijk weergegeven tijdens de POST (Power-On Self-Test), nog voordat Windows is geladen. Indien u vastzit met dit bericht op een zwart scherm, geeft uw BIOS aan dat het de schijf niet kan initialiseren.

Waarom dit gebeurt

Dit is een probleem op hardwareniveau dat optreedt wanneer uw BIOS probeert te communiceren met uw schijf en geen reactie ontvangt of data ontvangt die het niet kan begrijpen. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Een beschadigde of defecte schijfprintplaat
  • Fysieke slijtage, zoals een kopcrash of schade aan de schijf
  • Corrupt firmware van de schijf die een correcte initialisatie verhindert
  • Losse of beschadigde SATA/IDE-data-kabels of defecte voedingskabels
  • Defecte condensatoren of andere elektrische componenten op de printplaat van de schijf

Wat Stellar voor u kan betekenen

Zelfs als het BIOS van uw systeem uw harde schijf niet herkent, kunnen wij dat wel. In het datarecoverylab van Stellar gebruiken ervaren professionals gespecialiseerde hardwaretools om rechtstreeks te communiceren met de interne componenten van de schijf. Als de printplaat defect is, vervangen wij de donorprintplaat en kalibreren wij deze met behulp van firmwareback-ups. Als de firmware zelf beschadigd is, kunnen wij de microcode opnieuw laden en de schijf handmatig opnieuw initialiseren. Als wij een intern mechanisch defect vermoeden, verplaatsen wij ons naar een cleanroomomgeving om de schijf veilig te openen en uw data rechtstreeks van de platen te herstellen.

Dit alles gebeurt zonder gebruik te maken van BIOS-detectie, zodat u uw belangrijke bestanden terugkrijgt, ongeacht de omvang van de schade aan de schijf.

17. Het verzoek is mislukt vanwege een ernstige hardwarefout op het apparaat

Het verzoek is mislukt vanwege een fatale hardwarefout van het apparaat.

Variaties op het bericht

"Het verzoek is mislukt vanwege een ernstige hardwarefout op het apparaat."

"De I/O-bewerking is mislukt vanwege een hardwarefout."

"Het apparaat is niet gereed vanwege een hardwarefout."

"Fout: er is een ernstige hardwarefout opgetreden op het apparaat."

Wanneer dit optreedt

Deze fout kan vaak optreden tijdens normaal gebruik, bijvoorbeeld wanneer u een map probeert te openen, een bestand verplaatst of een programma start dat op uw getroffen schijf is opgeslagen. Het kan ook optreden tijdens gegevensoverdracht, back-ups of zelfs bij het gebruik van schijfbeheertools. Soms wordt de schijf nog steeds weergegeven in Verkenner of Apparaatbeheer, maar reageert deze niet op opdrachten.

Waarom dit gebeurt

Helaas is dit een klassiek teken dat uw schijf een ernstig fysiek of elektronisch probleem heeft. In de meeste gevallen betekent dit:

  • De lees-/schrijfkoppen van de harde schijf zijn zo versleten dat ze defect zijn.
  • Verschillende sectoren zijn defect en de schijf kan deze niet meer opnieuw toewijzen.
  • Schade aan de firmware beïnvloedt de toegang tot data.
  • De schijf bevindt zich in een verslechterde of "paniekmodus" die verdere I/O-bewerkingen blokkeert.

Als deze fout niet wordt gecorrigeerd, kan deze escaleren tot volledige onleesbaarheid, en kan het falen van de verantwoordelijke partij er mogelijk toe leiden dat uw volledige volume verdwijnt.

Wat Stellar kan doen

Op dit moment werken gewone methoden voor de recovery van data niet meer. Het team voor de recovery van data van Stellar maximaliseert de recovery van data van gedeeltelijk responsieve schijven door slechte sectoren over te slaan en extractie op bestandsniveau uit te voeren voordat uw schijf volledig defect raakt. Voor schijven die helemaal niet meer reageren of die onmiddellijk kritieke fouten veroorzaken, maken we een sector-voor-sector-image van uw harde schijf met behulp van speciaal ontworpen hardware die niet afhankelijk is van uw besturingssysteem of bestandssysteem.

In sommige gevallen kan ons laboratorium zelfs defecte firmware of controllertlogica emuleren om uw data in een veilige omgeving te reconstrueren. Of het nu gaat om beschadigde documenten, ontoegankelijke foto's of verloren projectmappen, wij zorgen ervoor dat u zoveel mogelijk van uw data terugkrijgt als technisch mogelijk is.

Overzicht van diagnostische hulpmiddelen voor doe-het-zelf herstellen

Indien u problemen ondervindt met uw harde schijf, kunnen de ingebouwde hulpprogramma's van Microsoft u helpen het probleem te identificeren en zelfs de schijf te herstellen. Indien de schade echter ernstig is of u tekenen van een defecte harde schijf opmerkt, dient u deze hulpmiddelen niet te gebruiken.

1. CHKDSK (Check Disk)

CHKDSK is een ingebouwd Windows-hulpprogramma dat problemen met het bestandssysteem en logische beschadigde sectoren op uw harde schijven scant en herstelt. U kunt:

  • Het uitvoeren vanaf de opdrachtprompt of vanuit Eigenschappen > Hulpprogramma's van de schijf.
  • chkdsk /f gebruiken om fouten te herstellen.
  • chkdsk /r gebruiken om slechte sectoren op te sporen en te herstellen.

2. Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (S.M.A.R.T.)

Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (S.M.A.R.T.) is een technologie die u inzicht geeft in de toestand van uw schijf en die in de meeste harde schijven is ingebouwd. Het controleert belangrijke statistieken zoals temperatuur, lees-/schrijffouten, opnieuw toegewezen sectoren, enzovoort. U kunt deze S.M.A.R.T.-attributen bekijken met behulp van tools zoals CrystalDiskInfo of Hard Disk Sentinel. Het regelmatig controleren van de gezondheid van uw schijf is een uitstekende manier om vroege tekenen van storingen in uw SSD- of HDD-schijf op te sporen voordat deze defect raakt.

3. Diagnosetools van fabrikanten  

Veel van de grote merken bieden hun eigen hulpprogramma's aan voor het testen en herstellen van hun merk schijven, waaronder

  • Seagate SeaTools
  • Western Digital Data Lifeguard Diagnostics
  • Samsung Magician
  • Toshiba Storage Diagnostic Tool

Deze tools bieden uitgebreide diagnostiek en firmwarecontroles, dus zorg ervoor dat u ze up-to-date houdt.

4. Data de recovery tools van derden, zoals  

Als uit uw diagnose blijkt dat u data bent kwijtgeraakt, kunnen hulpprogramma's voor de recovery van derden uitkomst bieden. Wij raden Stellar Data Recovery aan, omdat dit programma gebruiksvriendelijk en krachtig is, bestanden vooraf laat bekijken en ernstig beschadigde schijven ondersteunt.

Wat te doen als uw schijf klikgeluiden maakt, niet wordt herkend of volledig defect is

De volgende symptomen zijn geen foutcodes, maar wel waarschuwingssignalen. Wees voorzichtig als:

  • Uw harde schijf klik- of zoemgeluiden maakt.
  • Uw schijf niet wordt herkend in BIOS of Verkenner.
  • Windows vastloopt of bevriest tijdens het openen van bestanden.
  • Uw harde schijf helemaal niet draait.

Raak in dat geval niet in paniek, maar laat het aan Stellar over. Bij de verzending inbegrepen:

  • Herstellen van de kop
  • Vervanging van schijven in klasse 100 cleanrooms
  • Zoeken naar geschikte vervangingsonderdelen voor interne componenten van een harde schijf

Of het nu gaat om een beschadigd bestandssysteem of een defecte fysieke schijf, Stellar Data Recovery biedt een oplossing die veilig en betrouwbaar is en door professionals wereldwijd wordt vertrouwd. Wij zijn al meer dan 30 jaar toonaangevend innovator in de branche en kunnen fysiek defecte schijven met succes herstellen met nauwkeurigheid die aan de industrienormen voldoet.

76% van de mensen vond dit Data recovery blog nuttig

Over de auteur

Gerelateerde artikelen

  • The Hague Security Delta
  • ISO 9001:2015 Certified
  • MKB Innovative
  • MVO Nederland
Call Me